
Na początku tego stulecia kwestie cyberbezpieczeństwa stały się jednymi z najpoważniejszych tematów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa raczkowała i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych marek. Wraz ze wzrostem świadomości, że dane przekazywane za pośrednictwem sieci powinny być zabezpieczane, rozpowszechniło się używanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.
Dlaczego certyfikaty SSL są dziś niezbędne?
W dzisiejszych czasach większość świadomych internautów zanim założy profil w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza kontaktowego czy dokona zakupu karta kredytową, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli więc na stronie przedsiębiorstwa, domu kultury, szpitala, ubezpieczyciela, stowarzyszenia czy nawet zwyczajnego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona założony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL redukują znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz zapobiegają przekierowanie na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, zwiększa zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy zabezpieczyć. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL pozwala zabezpieczyć do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, sprawdzi się w przypadku niedużych stron internetowych czy blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest najodpowiedniejszy dla organizacji pozarządowych, stron korporacyjnych i branży e-commerce.
Posiadanie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję strony
W ostatnim czasie znaczenie certyfikatów SSL wzrosło również z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest aktualnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony nie stosujące certyfikatu SSL za potencjalnie groźne dla użytkowników (w pasku adresu widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego również czasu zapewnienie bezpieczeństwa informacji wprowadzanych na stronie stało się jednym z bardzo ważnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeżeli zależy nam na podniesieniu szans na osiągnięcie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się konieczne.